Trends in Outdoor 4: Seks & Outdoor
In onze laatste en vierde deel over de belangrijkste trends in de outdoormarkt signaleren wij het grote belang van ‘seks / bloot’ in de uitingen. De adverteerder begeeft zich hiermee soms op een gevaarlijk vlak, want regelmatig is het publiek en/of de concessiegever niet altijd blij met dit soort uitingen. Maar het staat meestal wel garant voor veel free publicity. Een paar jaar geleden was er regelmatig commotie over het aankondigingen voor 06-lijnen op grote billboards langs de A4 (Roelofarendsveen). Het lijkt alsof er inmiddels meer mag, getuige de grote campagne voor ‘bel ook een dame thuis’, die we momenteel op abri’s en langs snelwegen kunnen zien.
Het is evident dat vrouwelijk schoon de attentiewaarde van reclameposters verhoogt, zodat adverteerders continu pogingen doen om hiervan gebruik te maken. De meest in het oogspringende campagne van de afgelopen 10-15 jaar was de uiting van Pamela Anderson in bikini voor H&M. Er is waarschijnlijk geen andere poster geweest die zo vaak uit de bushokjes gestolen is. Ondanks flink zoeken hebben we geen fotomateriaal gevonden, helaas. Onderstaand een foto van een steigerdoek in New York waarbij de seksuele component toch zeker wel de overhand heeft.
Succesvolle bedrijven, onder meer door hun opvallende buitenreclame uitingen, zijn Sloggi en Sapph. Beide bedrijven maken met name gebruik van billboards, juist om de grotere attentiewaarde. Sloggi is tevens de ‘uitvinder’ van het mooie ‘BILLBOARD’ concept, waarbij de billen prominent het billboard verfraaien.
Een paar jaar geleden zocht de KRO bewust de grens op met een uiting om hun gedachtengoed te promoten. De uiting van Maria met een duidelijk zichtbare blote borst werd duidelijk niet gewaardeerd in sommige gemeenten en moest destijds ook verwijderd worden op een aantal plekken. Exploitant JCDecaux besloot zelfs de gewraakte campagne niet te plaatsen, juist om hun concessiegevers niet in een lastig parket te brengen.
De Nederlandse Spoorwegen hanteren over het algemeen wat strakkere richtlijnen als het gaat om bepaalde adverteerders en uitingen. Zo worden uitingen van Scientology stelselmatig geweerd, hoewel deze organisatie in Nederland niet verboden is. In december 2009 verbood de NS de plaatsing van posters van de culturele organisatie www.nietnormaal.nl. Kennelijk vond men bij de NS het blote beeld al te confronterend….
Een paar dagen geleden plaatsten we een nogal confronterende uiting van Durex in Monaco. Het lijkt ons echter zeer onwaarschijnlijk dat deze uiting ook daadwerkelijk te zien is geweest in het straatbeeld, vermoedelijk heeft iemand veel plezier gehad met Photoshop. Een uiting die echter 100% zeker wel in het Bulgaarse straatbeeld te zien is geweest, betreft een uiting voor de Penthouse. Het Amerikaanse persbureau UPI schreef de prachtige zin: ”The photo in the ad is a vertically adjusted close-up of a woman’s bloodshot eye with swollen eyelids, but clearly resembles a woman’s genital region.” De Bulgaarse reclamecode commissie heeft de uiting verboden, nadat er vele klachten over binnengekomen waren.
Wildplakkers zijn aan geen enkele regel gebonden, zodat we niet verbaasd moeten zijn over dit soort posters. Alleen een stringent handhavingsbeleid kan er voor zorgen dat dit soort uitingen onmiddellijk verwijderd worden.
Tot slot een foto van de meest bezochte uitingen op NABB van de afgelopen jaren, de paaldanseres in Parijs.
Klik hier voor artikelen 1-3 uit de reeks ‘Trends in Outdoor’:
Trends in Outdoor 1: Eco en Duurzaamheid
Trends in Outdoor 2: Digtaal, met vallen en opstaan
Trends in Outdoor 3: Size Does Matter
Trackbacks & Pingbacks
[…] Op de website van NABB.nl stond online een bericht geplaatst over seks in outdoor reclame (https://www.nabb.nl/trends-in-outdoor-4-seks-outdoor/) […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!