Trends in Outdoor 1: Eco & Duurzaamheid

Tijdens de uitreiking van de Outdoor Campagne van het Jaar (prachtig gewonnen door de Staatsloterij) heeft NABB een korte presentatie gehouden over een paar ontwikkelingen in de outdoormarkt. Op NABB in de komende week aandacht voor vier belangrijkste trends, welke wij ook hebben laten zien:
1. Eco & Duurzaamheid
2. Digitalisatie
3. Oppervlakte wordt groter
4. Creativiteit en impact
Als eerste trend behandelen wij de opkomst van eco & duurzaamheid in buitenreclame.

cargohopper550
Exploitanten zoeken reclameobjecten die minder vervuilend zijn en daardoor aantrekkelijker lijken voor adverteerders. Wat te denken van het nieuwe initiatief van Scooterreclame of de Cargo Hopper die door Altermedia geëxploiteerd wordt. De Cargohopper is een transportoplossing die zowel congestie als vervuiling in binnensteden tegengaat en het voor een binnenstad noodzakelijke transportvolume overeind houdt. Dat komt omdat de Cargohopper geen op zichzelf staand transportmedium is maar de laatste kritische schakel vormt in een al bestaande grote logistieke keten. Daarmee dringt de Cargohopper door tot in het hart van elke binnenstad. Zonder vertraging voor het bedrijfsleven, opstoppingen in het verkeer en uiteraard met zero emission. Vanzelfsprekend is het object reclametechnisch interessant omdat het door de drukke binnensteden rijdt (op dit moment alleen nog in Utrecht).
Niet alleen in bewegende objecten speelt deze ontwikkeling, ook nieuwe vaste reclameobjecten worden ontwikkeld voor dubbel gebruik. Zo heeft Brouwer & Partners in samenwerking Outdoor Furniture Het Retourstation ontwikkeld.
retourstationbenp550
Het scheiden van afval wordt steeds belangrijker. Grote winsten zijn te halen bij de kleinere afvalstromen. Retourstation biedt hiervoor de oplossing. Het concept retourstation biedt de volgende mogelijkheden en voordelen:
• Flexibel inzamelsysteem voor de stromen batterijen, GSM’s, IPods, klein wit- en bruingoed, inkt cartridges, spaarlampen etc.
• De aanschaf en periodiek onderhoud zijn kosteloos en leveren zelfs inkomsten op door reclame exploitatie
• Onderhoud en reiniging op milieuvriendelijke wijze
• Affiche aan inwerpzijde voor eigen communicatie
• Inwerpopeningen dankzij brailleteksten ook voor blinden toegankelijk
• Er wordt energiezuinige LED-verlichting gebruikt
• Diverse extra features als optie mogelijk (zoals speakers voor muziek of boodschappen, geïntegreerde asbakfunctie om de openbare ruimte schoon te houden etc.
Deze markt kent nog een aanbieder, Blipvert, in principe hetzelfde concept, echter de poster heeft het A0 formaat in plaats van het abri formaat.
osmosezuil550
Aan de buitenzijde oogt het object als een reclamezuil maar het verbergt een bijzondere, nieuwe en milieuvriendelijke techniek: een ‘Reversed Osmose’ watertappunt. Het Reversed Osmose systeem genereert gedemineraliseerd water dat vervolgens wordt gebruikt voor de reiniging van stadsmeubilair zoals abris, mupi’s en andere buitenreclameobjecten. Onderhoudsmensen kunnen water rechtstreeks uit de zuil aftappen en met volle tanks naar verschillende schoon te maken plekken rijden. Dit scheelt talloze ritten naar het centrale tappunt. Door deze techniek komt ook een eind aan het gebruik van reinigingsmiddelen voor het stadsmeubilair. Bovendien zorgt het gedemineraliseerd water voor een extra film op het glas van de objecten zodat vuil minder snel hecht en schoonmaakbeurten op termijn minder frequent nodig zijn. JCDecaux installeert deze zuilen inmiddels in diverse grote steden.
Exploitanten zijn niet alleen op deze manier bezig met milieuvriendelijk ondernemen; tegenwoordig maken steeds meer exploitanten gebruik van elektrische auto’s en voeren talloze maatregelen in de eigen onderneming door die MVO stimuleren.
Maar milieuvriendelijkheid kan ook toegepast worden in de buitenreclame exploitatie zelf. Wat te denken van beamen op gebouwen of het product van GreenGraffiti: een nieuw milieuvriendelijk reclamemedium met een heldere boodschap: schoon is beter. Hoe het werkt? Eenvoudig. Met behulp van een sjabloon, water en een hogedrukreiniger wordt een reclame-uiting aangebracht op de straat of op een muur. Het resultaat? Een impactvolle boodschap en een schone straat. GreenGraffiti is volledig klimaatneutraal en draagt op een unieke manier bij aan een schone omgeving.
GreenGraffiti is speciaal ontwikkeld als een duurzaam alternatief voor traditionele outdoor media. Effectief communiceren met creativiteit en water. GreenGraffiti is volledig klimaatneutraal omdat al hun handelingen worden gecompenseerd door Groenbalans. Van het waterverbruik tot aan de gereden kilometers. Daarbij gaat 5% van hun winst naar lokale goede doelen, gewoon omdat ze dat belangrijk vinden. En omdat ze willen dat ook lokale overheden blij worden van GreenGraffiti komen ze na zes weken terug. Om de uiting weg te spuiten, maar ook de straat of muur rond de oorspronkelijke GreenGraffiti. Zo dragen ze zorg voor een effectieve boodschap en een schone omgeving. Naar mening van NABB zal het echter waarschijnlijk geen ‘groot’ buitenreclameproduct worden: te omslachtig en te arbeidsintensief.

1 antwoord
  1. jonie
    jonie zegt:

    Beste Fred,
    Hartelijk dank voor je positieve stukje over GreenGraffiti. Paar opmerkingen: Ons CO2 compensatie wordt inderdaad gergeld via Groenbalans. Voor onze watercompensatie maken we gebruik van onze eigen Stichting GreenAdsBlue. Op 22 maart (world water day) zullen we de site van dit programma lanceren (www.greenadsblue.com).
    M.b.t. je laatste opmerkingen het volgende: We hebben bijvoorbeeld een campagne in 26 steden (bijna 2.000 expressies) gedaan voor de Postcodeloterij i.s.m. het Wereldnatuurfonds en de executie uitgevoerd in 5 dagen. Volgens mij is dat een zeer acceptabele doorlooptijd.
    Hartelijke groet,
    Joost

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *