Overal beeldschermen – nu ook op RTL Nieuws
Veel aandacht is er in de vakpers en op weblogs voor de ontwikkelingen op het gebied van beeldschermen ‘out-of-home’. Op zaterdagavond 2 september 2006 besteedde RTL Nieuws in haar uitzending van 19.30 ook aandacht aan dit opvallende fenomeen; ok, het is vakantietijd en ook journaals moeten hun tijd vullen, maar het is toch een teken voor de groeiende betekenis van deze ontwikkeling (klik hier om het item nog eens te bekijken).
In de uitzending van RTL Nieuws wordt het onderzoek aangehaald waarmee auteurs van de weblogs www.NABB.nl (Fred Kuhlman, die ook geinterviewd wordt), www.narrow-casting.nl (Ronald Dubbeldam) en narrowcasting.blieb.nl (Hans Peter Akkerman) een schatting geven van de omvang van dit marktsegment. De eerste analyse is gemaakt begin juli, veel opmerkingen zijn verwerkt in een (licht) aangepast overzicht dat in PDF te downloaden is: Overal beeldschermen in Nederland. Een meer compleet overzicht van de markt verwachten wij te publiceren in oktober. Op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom!
Hoewel het overzicht melding maakt van 22.340 beeldschermen, moeten we daar kanttekeningen bij plaatsen. Omvang en locaties zijn minstens zo belangrijke parameters als aantal. Het aantal geeft echter wel aan dat we in Nederland (en dat is in alle andere ontwikkelde landen ook zo) op weg zijn naar een samenleving waarin beeldschermen onontkoombaar zijn. Is de markt ondoorzichtig, ook onduidelijk is welke marktsegmenten we onderscheiden. Onder de algemene noemer van ‘digital signage’ (de terminologie in de Angelsaksische wereld het meest gehanteerd wordt) kunnen we mijns inziens de volgende segmenten onderscheiden:
1) Grote digitale beeldschermen
Op centrale plaatsen met een grote uistraling waar zeer veel passanten komen, worden grote / opvallende beeldschermen geplaatst, waarbij tot dusver gebruik gemaakt wordt van de LED techniek. Schiphol, Utrecht CS en binnenkort het Rembrandtplein in Amsterdam zijn bekende voorbeelden hiervan. In het overzicht ‘Overal beeldschermen’ lijken dit segment wat ondergesneeuwd te zijn, maar de impact is er niet minder groot om.
2) Narrowcasting netwerken
Exploitanten bieden advertentienetwerken aan in openbare ruimtes, bedrijfskantines, universiteiten, trams, vliegvelden, taxi’s, restaurants, winkelcentra, tennisclubs etc etc. Op dit moment zijn het nog relatief kleine netwerken (tot circa 1.000 schermen, zoals in alle McDonalds vestigingen), maar de verwachting is dat er in de komende jaren meer netwerken bijkomen die ook groter van omvang worden.
De schermen op Schiphol zijn LCD en plasmaschermen die naast aankomst- en vertrektijden nu ook commerciële boodschappen bevatten. Zeer krachtig, omdat het vrijwel niet aan de aandacht van de passant kan ontkomen.
3) Digitale instore communicatie
Steeds meer winkels zetten beeldschermen in op de winkelvloer om daarmee de verkoop van (eigen) producten te verhogen. Goede voorbeelden hiervan zijn de netwerken in boekwinkels en supermarkten. In een aantal gevallen worden deze netwerken ook ingezet als exploitatiemiddel en kunnen diverse adverteerders van dit medium gebruik maken.
De nummers 1 en 2 in het overzicht ‘Overal beeldschermen’ zijn eigenlijk twee buitenbeentjes. Het betreft elektronicazaken die overal in hun vestigingen al beeldschermen hadden staan (voor de verkoop!). Bedrijven als Media Markt en It’s hebben deze beeldschermen gekoppeld en geschikt gemaakt voor verkoopondersteuning. Bij Media Markt is zelfs een extern advertentie acquisitiebureau ingeschakeld voor de verkoop van additionele commercials.
Een paar onmisbare bronnen op het net over (onder meer) digital signage:
www.narrow-casting.nl
narrowcasting.blieb.nl
www.emerce.nl
www.frankwatching.com
Fred Kuhlman
‘k zag je voorbijkomen Fred;-) goede performance.