Visie NABB
Gemeenten komen op onregelmatige basis in aanraking met buitenreclame. De contracten lopen vaak 5-15 jaar, een periode waarin ambtenaren vaak van positie veranderen waardoor de kennis soms ook verwatert. De laatste jaren zijn de regels over aanbestedingen aangescherpt, waardoor een nog zorgvuldigere opzet van de aanbestedingsdocumenten zeer belangrijk is. Vaak zien gemeenten ook de verbanden tussen diverse buitenreclame contracten onvoldoende omdat ze bij diverse afdelingen liggen.
Buitenreclame kan ook een zinvolle bijdrage leveren aan het verhogen van duurzaamheid. NABB speelt hier al jaren een belangrijke rol in: de grote groei van de bushokjes met groene daken is begonnen bij de aanbesteding van de gemeente Utrecht welke door NABB begeleid is. Daarnaast hebben wij veel gemeenten begeleid om duurzaamheid op een nog hoger vlak te brengen, zoals het gebruikmaken van de milieukostenindicator/ levenscyclus analyse, focus op duurzaam materiaalgebruik en verlaging van de energiekosten.
Het gebruik maken van de marktsituatie en een doordachte en zorgvuldige opzet van de aanbesteding zal in veel gevallen leiden tot een beter resultaat van de aanbesteding (zowel kwalitatief als inkomsten). Met een gerichte aanpak van buitenreclame zijn gemeenten in staat de kwaliteit van de openbare ruimte en het straatmeubilair te verhogen.