OOH markt blijft flink groeien in derde kwartaal 2024
De Out of Home-markt (OOH) is in het derde kwartaal 10% gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op ruim € 70 miljoen tegen € 64 miljoen in Q3 2023. De groei van de eerste drie kwartalen bedroeg zelfs 12%, waarbij de totale omzet op €205 miljoen is uitgekomen.
De groei komt niet alleen van digitaal (+14%), maar ook de traditionele markt (posters) groeide in het derde kwartaal (+6%).
Het aandeel van digitaal bedraagt op dit moment 57% (in 2019 was dat aandeel nog maar 35%). De groei van digitale reclame komt door de conversie van analoge objecten, maar ook door de toevoeging van nieuwe locaties. De bestedingscijfers voor OOH zijn per Q3 2024 uitgebreid met die van Jumbo, die na Albert Heijn als tweede retailer is toegetreden tot Outreach. Dat betekent dat de schermen van Jumbo binnenkort ook opgenomen zullen worden in BRO Next, het bereiksonderzoek voor OOH. Duizenden digitale schermen bij retailers worden dus nu ook (deels) ingezet als commerciële OOH schermen.
Marktpartijen verwachten dat de groei doorzet en dat in 2024 zelfs de grens van €300 miljoen gehaald kan worden. Digitaal blijft de grote aanjager, maar traditioneel (posters) blijft nog steeds een belangrijk deel uitmaken van de mediamix.
De data van Nielsen laat op basis van bruto mediabestedingen zien dat Unilever in de eerste drie kwartalen van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Talpa Radio en Amazon. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21% op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12%.
Bron: persbericht Outreach 30 oktober 2024
De omzet is gebaseerd op opgaves van de volgende exploitanten:
Albert Heijn, bereik.nl, blowUp Media, Centercom, Clear Channel Nederland, CS Digital Media, Global, Hillenaar, JCDecaux, Jumbo, Ocean Outdoor, OOHA Media, OVMedia, Schiphol Media
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!