Volgende keer: 50% kleiner
De Stadsdeelraad van Amsterdam-Centrum heeft na een discussie van 3,5 jaar een motie aangenomen waarin steigerdoekreclame mogelijk blijft. Echter wel onder bepaalde voorwaarden. De uiting mag maximaal 50% van de totale oppervlakte beslaan en de rest van het doek moet bestaan uit een gevelimpressie van het achterliggende pand. Op de Dam en langs de Grachtengordel is steigerdoekreclame niet meer toegestaan. Exploitant MegaMedium meldt zeer tevreden te zijn met deze uitkomst aangezien het politieke sentiment tegen zat.
Goed nieuws dus voor exploitanten en adverteerders. Jammer dat niet 100% is toegestaan, daarom hierbij een foto van een prachtige H&M uiting op het Leidseplein.
De redenen dat de Stadsdeelraad steigerdoekreclame toch blijft toestaan zijn: de financiële bijdrage, het stimuleert opknappen van panden (eigenaar krijgt meestal ook een vergoeding) en de visuele aspecten. Volgens director David Kroger van MegaMedium heeft de gemeente gekeken naar München en diverse Italiaanse steden, waar ook soortgelijke regelingen getroffen zijn. Volgens Kroger biedt de 50% regeling voldoende mogelijkheden voor adverteerders om toch heel opvallend in het straatbeeld aanwezig te zijn.
Reclame op steigerdoeken heeft net als alle andere mediumtypen natuurlijk ook te leiden onder de dalende mediabestedingen, maar Kroger meldt dat de daling ‘wel meevalt’ en dat voor goede locaties altijd nog weer adverteerders gevonden kunnen worden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!