narrowcasting, digital signage & out-of-home
We hebben bij NABB een mooi schema gemaakt welke vormen van out-of-home communicatie we kunnen onderscheiden; met name handig om te zien hoe de nieuwe digitale media een positie hebben verkregen:
Out-of-home communicatie:
We zien tegenwoordig twee (technische) methoden hoe de boodschap overgebracht wordt: print (gedrukt op papier) en digitaal (internationaal wordt hiervoor de term ‘digital signage’ gehanteerd).
Digital signage kent weer een aantal vormen:
1) LED schermen, welke we voornamelijk zien bij outdoor toepassingen vanwege de hoge lichtopbrengst en het feit dat LED schermen een grote omvang kunnen krijgen. LED zal in de komende jaren wel concurrentie gaan krijgen van nieuwe en goedkopere technieken. Op dit moment zijn LED schermen stand alone aanwezig (zoals buiten de aankomsthal van Schiphol), maar worden er ook netwerken uitgerold (zoals de plannen van Viacom Outdoor op de stations).
2) narrowcasting: LCD (of plasma) beeldschermen, waarmee audiovisuele boodschappen kunnen worden gecommuniceerd naar een specifieke doelgroep. We zien deze schermen opkomen in de retail, horeca en in het vervoer.
Print en digital signage zien we op een drietal hoofdlocaties gebruikt worden:
Outdoor: de openbare ruimte
Indoor: winkelcentra en dergelijke
In-store: in de winkel
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!