Mooie campagne met ‘beacons’
De toepassing van beacon technologie (zie hieronder een beschrijving) in combinatie met OOH advertenties biedt de mogelijkheid tot hyper-targeting (de mogelijkheid om reclameboodschappen specifiek te richten op gesegmenteerde doelgroepen) van een mobiele advertentie. Dit maakt de advertentie meer relevant en meetbaar waardevoller voor alle partijen in kwestie.
Ter promotie van de nieuwe bezorgservice van DekaMarkt is er in samenwerking met Exterion Media een unieke Out-of-Home campagne met beacons gelanceerd. En dit is dus ook een mooie gelegenheid om duidelijk te maken wat beacons voor buitenreclame kunnen betekenen.
In Alkmaar en Heerhugowaard zijn OOH objecten (abri’s en vrijstaande reclamevitrines) van Exterion Media voorzien van beacons die werken in combinatie met de Telegraaf app. In deze app liep een display campagne van Dekamarkt. Zodra iemand met de Telegraaf app op zijn telefoon in de buurt van deze objecten komt, dan wordt dit geregistreerd en gebruikt om de advertentie te tonen zodra de betreffende persoon de Telegraaf app weer opent.
Met deze crossmediale campagne is DekaMarkt in staat geweest om offline en online optimaal te combineren. Jeffrey Peereboom, Online Marketeer voor Dirk en DekaMarkt: “Door gebruik te maken van beacons in OOH-objecten zien wij een groei van 400% CTR (‘click-through rate’) in de display campagne. Wie zien ook een positieve ontwikkeling in de conversie uit deze campagne door de mogelijkheid om relevantere content aan te kunnen bieden.”
De positieve resultaten van deze en eerdere interne en Telegraaf campagnes zijn aanleiding voor Exterion Media het beacon netwerk uit te breiden: “Deze zomer willen wij een netwerk uitrollen met meer dan 5.000 beacons door heel Nederland.” aldus Guy Grimmelt, Marketing & Business Development Director van Exterion Media. “Ons doel is deze unieke propositie in samenwerking met een selecte groep adverteerders te lanceren.” Wanneer Exterion Media minimaal 12 launching partners heeft, gaat het project daadwerkelijk van start.
Beacons technologie
De fysieke retargeting campagne wordt technisch mogelijk gemaakt door het inBeacon platform: “Wij bieden onze partners de mogelijkheid om een groot netwerk van beacons te beheren en via verschillende apps te benutten” aldus Remco Bron, CCO van inBeacon. “We hebben met de Telegraaf app en een groep vrijwillig participerende gebruikers een aantal metingen gedaan . We hebben onder andere gemeten dat 48% van de totale populatie de OOH-uiting heeft gezien. Een ander interessant gegeven is dat de gemiddelde tijd in de supermarkt ‘s avonds 50% korter is dan overdag.”
iBeacon is de merknaam die Apple hanteert, maar in het algemeen zie je ook wel de term beacons (het Engelse woord voor bakens).
Beacons zijn kleine zendertjes, die gericht informatie naar mobiele telefoons kunnen sturen als je in de buurt bent. Ze maken gebruik van Bluetooth 4.0 en hebben een bereik tot wel 50 meter. Via Bluetooth kan een app de nabijheid van een iBeacon inschatten, bijvoorbeeld wanneer deze in een winkel is geplaatst. Apple gebruikt zelf iBeacons in de Apple Store: als je bij een bepaald product staat kun je via de Apple Store-app meer informatie opvragen. De iBeacon maakt een schatting van jouw locatie en stuurt informatie over het product waar je dichtbij staat.
Beacons vormen een alternatief voor NFC, de draadloze technologie die ook in de iPhone voorkomt. Het verschil is dat NFC alleen op korte afstand werkt, namelijk enkele centimeters. Om een betaling met Apple Pay te doen moet je je iPhone vrij dicht bij de betaalterminal houden. Bij Beacons mag de afstand veel groter zijn, tot wel 50 meter. Beacons worden daarom vooral gebruikt om informatie te sturen en niet om betalingen te doen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!