Internationale aandacht voor de bijen/sedum abri’s in Utrecht
Het plaatsen van nieuwe abri’s in een stad wordt door burgers meestal zeer positief gewaardeerd, maar de aandacht voor de nieuwe bushokjes met sedum in Utrecht is bijna niet te beschrijven. Na de eerste publicaties ging de aandacht primair over de voordelen van sedum, maar met name door de koppeling met bijen ging de publiciteit door het dak, een selectie:
- The Independent, A gift to the honey bee (9 juli)
- ZDF, Bushaltestellen als Oasen für Insekten (12 augustus)
- AD, Cadeau voor de honingbij (15 juli)
- Greenity, Utrecht bedekt bushokjes met Sedum (12 augustus)
- RTL Nieuws, Groene bushokjes trekken internationale aandacht (17 juli)
- Volkskrant, Van Melbourne tot Mexico-Stad (16 augustus)
Het laatste artikel (Volkskrant) is het meest volledige en beste artikel naar onze mening.
Het delen van het bericht door Doutzen Kroes op Instagram (6,1 miljoen volgers) heeft natuurlijk ook geholpen.
De gemeente Utrecht heeft aanvragen gehad van Nieuw-Zeeland tot België en van Amerika tot Duitsland. Vanzelfsprekend dus ook een groot succes voor de exploitant, RBL Outdoor, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de plaatsing, beheer en onderhoud. De reclame exploitatie wordt door RBL Outdoor uitbesteed aan Clear Channel.
Een simpel idee, een prachtige uitvoering en daarna onverwachte publiciteit door de bijen (dat viel niet te regisseren). Laten we hopen dat veel steden zullen volgen met vergelijkbare en/ of nieuwe creatieve duurzame oplossingen voor straatmeubilair.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!