Gerichte reclame via gezichtsherkenning

NEC (niet de voetbalclub, maar het Japanse technologiebedrijf) heeft een digitaal display voor het tonen van gerichte advertenties aangekondigd. Het systeem, met de naam Eye Flavor, maakt gebruik van gezichtsherkenning. Het wordt in Japan al gebruikt, maar NEC kijkt ook daarbuiten.
De Eye Flavor bestaat uit een grote lcd, een camera, een controller en software voor gezichtsherkenning. Met dit systeem is het volgens NEC mogelijk om, bijvoorbeeld in winkels, gerichte advertenties te tonen, waarbij wordt gelet op het geslacht en de leeftijd van de klanten. Het concept doet sterk denken aan de gerichte advertenties in de film Minority Report.
Bron: tweakers.net

NEC heeft al in oktober 2008 een 21 dagen durende proef met de Eye Flavor gehouden, die plaatsvond in de Granduo Tachikawa, een winkelcomplex in Japan. Niet alleen werd daarbij gemeten hoeveel mensen naar de getoonde reclame keken, ook de kijkduur werd opgeslagen, waarbij onder meer werd gelet op de periode van de dag en op het geslacht en de leeftijd van de klanten. Tevens werd de afstand tussen de Eye Flavor en de kijkers vastgelegd.
Voorheen was het meten van kijkduur en afstand bij reclameborden en het tonen van gerichte reclames alleen mogelijk met behulp van in-game advertising in videogames, bijvoorbeeld bij de tactische shooter SWAT 4 uit 2005, Ubisofts Ghost Recon Advanced Warfighter 2 en Guitar Hero III: Legends of Rock van Activision.
Hoewel de Eye Flavor al in december in Japan in de verkoop is gegaan, is het systeem pas nu officieel aangekondigd. NEC verwacht de komende drie jaar vijfhonderd exemplaren van het systeem te verkopen, dat ongeveer 17.000 euro per stuk kost. De huidige gezichtsherkenningssoftware kan alleen overweg met Japanse gezichten, maar NEC onderzoekt momenteel of de technologie ook breder ingezet kan worden.
Een commentaar op de site van Tweakers geeft toch wel aan dat we hier te maken hebben met een interessante, maar ook gevoelige ontwikkeling:
“Dit stinkt naar serieuze privacy-issues. Mogen machines zomaar jouw gedrag opslaan en linken aan je gezicht en mogelijk nog veel andere data, zonder dat je daarmee instemt? Ik snap wel dat het effectieve reclame is, en ik zou er allicht zelf ook blijer van worden (ik hoef geen reclame voor vrouwendeodorant).
Aan de andere kant wordt er zo wel een erg eenzijdige wereld op jou afgestemd. Ik fantaseer nu even verder. Stel, alle reclame is zo. Dan krijg ik als 24-jarige Belgische man enkel dat te zien, wat andere 24-jarige Belgische mannen het meeste kopen, of wat men denkt te kunnen slijten aan je. Da’s ergens goed, maar deze systemen kunnen nooit voldoende rekening houden met het anders-zijn van mensen. Es laat dat anders-zijn nu de enige reden zijn dat we als soort nog bestaan. Moeten we dan allemaal dezelfde persoon worden voorgehouden, en uiteindelijk dezelfde persoon worden?
Ergens ben ik misschien ook wel blij te weten dat er vrouwendeodorant bestaat. Niet alleen kan ik het mijn vriendin dan cadeau doen, ik wéét tegelijkertijd een beetje meer van deze wereld en van hoe andere mensen denken.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *