Digital signage bij benzinestations effectief
In opdracht van zowel Unilever als Nestlé heeft onderzoeksbureau Nielsen Media Research een effectiviteitonderzoek gehouden op het digital signage-netwerk van RAP Media. Het netwerk bestaat uit op ooghoogte geplaatste flatscreens bij drukbezochte tankstations. Op de flatscreens draait een mix van tankstationmededelingen, commercials en actueel nieuws. De resultaten van het onderzoek laten duidelijk een significante stijging van de verkopen zien bij de stations waar gebruik wordt gemaakt van de flatscreens. Unilever heeft een testcampagne van 2 weken gevoerd met haar nieuwe Magnum-variant Magnum Gold op 30 tankstations. De verkopen van de Magnum Gold zijn met +7% gestegen in de campagneperiode ten opzichte van een controlegroep waar geen flatscreens geplaatst zijn.
Voor de test is voor beide fabrikanten een geanimeerde commercial van 10 seconden ontwikkeld die met een frequentie van eens per 2 minuten werden vertoond op de screens. In beide gevallen betrof het een brandingcommercial en werd geen specifieke actie (price-off) gecommuniceerd.
Nestlé heeft eveneens 2 weken een testcampagne gevoerd, zij heeft dat gedaan met haar KitKat Chunky regular. De verkopen van deze candybar zijn in de actieperiode met maar liefst +43% gestegen in vergelijking met de eerder genoemde controlegroep. Als kanttekening moet hierbij worden geplaatst dat 1/5 deel van deze stijging voortkwam uit kannibalisatie op de white-variant van de KitKat Chunky. RAP Media verklaart de effectiviteit van de screens door de strategische positie binnen de tankstations (ooghoogte), de gevarieerde mix van content (waaronder actueel nieuws) en de hoge frequentie van de commercials van eens per 2 minuten. RAP Media is op het gebied van digital signage marktleider binnen het petrolkanaal met een netwerk van ruim 350 high-traffic tankstations van alle merken verspreid over heel Nederland.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!