Bruto mediabestedingen OOH – 2011
Mediaxim verzamelt de bruto mediabestedingen van de grootste buitenreclame exploitanten; de gegevens worden door de bedrijven zelf aangeleverd en zijn een weergave van de gevoerde campagnes gewaardeerd op tariefkaart. Alleen gemeten worden de campagnes voor nationale merken en diensten. Er is geen inzage in de netto bestedingen, waarvan we weten dat die aanzienlijk lager liggen (en sommige bedrijven geven ook meer korting dan andere). We trekken de volgende conclusies:
– In 2011 zijn de bruto mediabestedingen met circa 9% gestegen tot ruim 391 miljoen euro
– In 2010 was CBS de grootste exploitant, maar nu is dat duidelijk JCDecaux (34% aandeel)
– Door de overname van Brouwer & Partners is Hillenaar sterk gegroeid
– De lijst van exploitanten is niet compleet, maar dekt toch zeker >90% van de markt
Zoals onderstaande grafiek laat zien wordt de markt gedomineerd door reclame op het 2m2-formaat; reclame in abri’s en mupi’s is daarbij het belangrijkst, maar we zien hetzelfde formaat ook in winkelcentra, bij benzinestations en op stations. Reclame op billboards en grote formaten (voornamelijk reclamemasten langs snelwegen) zijn de twee andere belangrijke categorieën. Helaas worden data op het gebied van indoor, vervoersreclame en digitale reclame veel minder (goed) aangeleverd, zodat deze categorieën in de rapportage ondergewaardeerd blijven.
Trackbacks & Pingbacks
[…] Bron: nabb/mediaxim […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!