Boetes voor wildplakken

Het wild plakken van reclameposters in de openbare ruimte blijft nog steeds een erg vervelend fenomeen. Een illegale reclamecampagne van Nike tijdens de Amsterdam Marathon leidde tot een aanschrijving van de gemeente met een (voornemen) last onder dwangsom. Ook een campagne van Tony’s Chocolonely is op dezelfde wijze juridisch aangepakt. Wij hebben vernomen dat de gemeente Amsterdam scherper aan het controleren is. Dit toont aan dat het de aandacht heeft van de gemeentelijke handhaving in Amsterdam en dat niet alleen de wildplakkers maar ook de opdrachtgevers van deze wildplakcampagnes, ondanks hun bekendheid en imago, niet vrijuitgaan.

Gemeenten stellen prijs op een schone en georganiseerde openbare ruimte en regelen buitenreclame via beleid en geven concessies hiervoor uit. Exploitanten plaatsen en beheren het reclamemeubilair en betalen daar grote financiële afdrachten voor, terwijl gemeenten vaak nauwelijks budget beschikbaar stellen voor handhaving. Exploitanten die zich houden aan de wetgeving worden daardoor ernstig benadeeld. Daarnaast leidt de wildplak, door de overlast die dit veroorzaakt, tot reputatieschade van de reclame-exploitanten die zich wel aan de wet houden.

Tony’s Chocolonely

Wildplakken wordt vaak gedaan door organisatoren van festivals, maar er zijn ook nationale adverteerders die ‘trots’ Nederland vol plakken. Zo was recent een campagne te zien van Tony’s Chocolonely, toch wel een A-merk. Een merk dat zich sterk maakt voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (op hun website staat “Tony’s geeft het goede voorbeeld”), maar gewoon ook doodleuk regeltjes ontloopt en ‘gratis’ media inkoopt. Wat een hypocrisie. En hetzelfde kan natuurlijk ook over Nike gezegd worden.

‘Officiële’ wildplakkers

Voor adverteerders en mediabureaus is wildplakken kennelijk gewoon een extra mediakanaal dat je kunt inzetten. Het bedrijf www.stadsbehang.com heeft zelfs er haar businessmodel van gemaakt – en noemen het niet wildplakken, maar ‘guerillamarketing’. Hoe het bedrijf werkt, blijkt wel uit hun website:

Guerilla marketing is ad hoc, vluchtig en ongepolijst en vaak de meest betaalbare vormen van buitenreclame. Een klein budget kan al volstaan om impact te maken. Bovendien is het een populaire aanvulling op online campagnes en ideaal voor merken die een ‘straat’ (speels, brutaal en avontuurlijk) gevoel willen uitstralen. Guerilla kan buiten de geautoriseerde kaders vallen, maar Stadsbehang houdt altijd rekening met de integriteit van een stad en van het merk of organisatie. Wij nemen geen onnodige risico’s en weten waar we wel en niet moeten zijn.

Last onder dwang

In Nederland kunnen gemeenten een last onder dwangsom opleggen om overtredingen van lokale regelgeving, zoals wildplakken, te beëindigen. Dit bestuursrechtelijke instrument verplicht de overtreder om binnen een bepaalde termijn de overtreding ongedaan te maken. Indien de overtreder hier niet aan voldoet, wordt een geldbedrag verschuldigd aan de gemeente.

De hoogte van de dwangsom wordt bepaald door de ernst van de overtreding en de beoogde werking ervan. Het bedrag dient in redelijke verhouding te staan tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsom. Een last onder dwangsom is gericht op het herstellen van de overtreding. Bij niet-naleving binnen de gestelde termijn wordt de dwangsom verbeurd, wat betekent dat de overtreder het geldbedrag moet betalen.

ACTIE

Wij roepen adverteerders op om zich gewoon aan de wet te houden en vragen aan gemeenten om – net als Amsterdam – nu echt te gaan handhaven.

Bronnen: NABB, LinkedIn (foto)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *