Bestedingen Out-of-Home teruggevallen naar niveau 2005

De netto mediabestedingen aan Out-of-Home namen met 9,4% af tot € 148 miljoen. Halverwege het jaar daalden de bestedingen nog iets sterker (-9,9%), waarmee dit mediumtype zich in de tweede helft van 2009 heel licht herstelde van de gevolgen van de financiële en economische crisis. Out-of-Home laat daarmee iets betere resultaten zien dan de totale markt die met 12,4% daalde (met name dagbladen en tijdschriften die een daling lieten zien van meer dan 20%).

De grootste daling binnen Out-of-Home komt voor rekening van de categorie vervoer met bijna 45%. Deze categorie had in 2000 nog een omvang van € 29 miljoen en is nu teruggevallen naar € 9 miljoen.
De grootste categorie, abri’s, zag de bestedingen afnemen met ruimt 5% tot € 75 miljoen. Ook in 2008 daalden de bestedingen in dit segment al sterk (-8%).
De billboards hadden in 2009 sterk te leiden onder de crisis, met name omdat veel ’traditionele’ adverteerders wegbleven. De daling bedrag 18%.
Alleen de categorie overig zag een stijging van bijna 6%. In deze groep zitten de nieuwere vormen van buitenreclame, waarbij groei nog wel mogelijk lijkt te zijn. Zo neemt het aantal masten langs snelwegen nog steeds toe, wat automatisch ook leidt tot hogere bestedingen. Voor het eerst nam Nielsen ook de bestedingen van digital Out-of-Home mee, maar de omvang van dit marksegment wordt door Nielsen nog niet erg hoog geschat (tussen € 1,5 en € 5 miljoen); de belangrijkste spelers zijn Media Landscape, Librium en POSTV.
mediumtype550
Het marktaandeel van buitenreclame in de totale markt bedraagt circa 3%.
Bron: Nielsen Jaarrapport Mediabestedingen 2009

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *