Amsterdam Centrum gaat steigerdoekreclame weren
De Amsterdamse deelraad Centrum heeft op dinsdag 29 maart besloten om steigerdoekreclames uit een groot deel van de Amsterdamse binnenstad te weren. Het besluit gaat pas in over een jaar, zodat we de komende 12 maanden nog kunnen genieten (of niet?) van de impactvolle uitingen.
De deelraad (meerderheid van PvdA, GroenLinks en SP) gaven hiermee gehoor aan het verzoek van de VN organisatie Unesco. De grachtengordel is door Unesco (met hulp van de gemeente) geplaatst op de Werelderfgoedlijst, waarin volgens deze organisatie deze reclames niet meer passen in het beeld. De deelraad is ook van mening dat dergelijke reclames te groot zijn voor de binnenstad (niets veranderlijks als politici, die eerder deze reclamevorm wel toegestaan hebben). Een beslissing dus met grote gevolgen, naar onze mening zelfs voor het gehele mediumtype.
Steigerdoekreclame is goed voor drie partijen: de eigenaren financieren hiermee een stuk van hun verbouwing, het stadsdeel ontvangt belastinggelden (circa €180.000 per jaar) en vanzelfsprekend de exploitant (grootste partijen in Nederland zijn Blowup Media en MegaMedium). Het effect op het stadsdeel is dus relatief beperkt; veel andere reclamevormen genereren veel meer inkomsten voor de stad. De eigenaren van de panden en de exploitanten zijn dus de partijen die het meest last gaan krijgen van deze maatregel.
Het burgerinitiatief ‘Werkgroep Buitenreclame’ (kennelijk leeft buitenreclame toch onder het publiek) en de PvdA zijn de indieners geweest van het wetsvoorstel. Niet de creativiteit of bepaalde mogelijk aanstootgevende beelden vroegen de aandacht, maar het gaat om de dominantie van de grote steigerdoeken. Er zal echter nog wel ruimte blijven voor steigerdoeken, omdat niet de complete binnenstad onderdeel is van de Werelderfgoedlijst. Uitgezocht wordt nog welke locaties mogelijk wel kunnen blijven bestaan.
Het weren van steigerdoekreclame uit de Amsterdamse binnenstad kan ook flinke gevolgen hebben voor de andere grote steden. Adverteerders kopen vaak ‘een rondje grote steden’, om bereik en impact te genereren in de vier grote steden. Als Amsterdam wegvalt, zou het zo maar kunnen gebeuren dat adverteerders besluiten ook de campagne niet meer in andere steden te plaatsen en een ander mediumtype te kiezen om hun boodschap onder de aandacht te brengen. Rotterdam, Den Haag en Utrecht zouden dus ook wel eens te maken kunnen krijgen met een daling van de inkomsten uit steigerdoekreclame.
Bron: Het Parool, woensdag 30 maart 2011
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!