Adformatie Kerstrapport 2009
Adformatie heeft haar lijst met de beste mediaexploitanten weer gepubliceerd (het betreft onderzoek uitgevoerd door bureau Synovate in opdracht van Adformatie). De top van het klassement wordt aangevoerd door Interbest Reclamemasten en Google. De buitenreclame exploitanten doen sowieso erg goed, want in de top 10 zijn er vier aanwezig:
(1) Interbest Reclamemasten (was -36-)
(4) Boomerang Media (was -40-)
(5) JCDecaux (was -8-)
(6) Hillenaar Outdoor Advertising (was -3-)
Maar ook andere buitenreclame exploitanten scoren hoog, zoals Bizon Buitenreclame (18) en CBS Outdoor (35).
Adverteerders waarderen Interbest als beste exploitant, mediaplanners vinden Brouwer & Partners de beste exploitant.
Exploitanten van digital Out-of-Home zijn nog niet erg bekend, dat blijkt uit dit onderzoek. Librium TV scoort het hoogst, daarnaast kennen de respondenten ook POS TV en Media Landscape.
In de Adformatie meldt Meindert van den Heuvel van Interbest het volgende over hun goede prestatie:
“Als je een goed verhaal hebt en dit op een leuke manier vertelt, luisteren alle adverteerders naar je. Zo speelde Interbest onder meer snelwegmemory op tien masten langs de A10. En is er een exclusieve samenwerking met TomTom. Daardoor kunnen wij iedereen en alles meten die langs de mast rijdt. Ook kondigde Interbest de digitale mast aan. Komend jaar gaat Interbest razendsnel verder, omdat wij als enige medium een lezerspubliek hebben dat elke dag groeit.”
Jammer dat het kerstrapport niet volledig is. Centercom wordt in het hele rapport niet genoemd, een beetje jammer. Vreemd, als je een goed jaar hebt gehad wordt je niet meer genoemd en als het minder goed of slecht met je gaat als bedrijf wordt je blijkbaar hoog gewaardeerd. Ik weet wel wat ik zou kiezen. Fijne feestdagen!
Ferry Kramer
Het is en blijft een onderzoek, dus wat is volledig. Centercom behoort volgens de respondenten (!) dus niet tot de top 50, maar staat kennelijk lager. Ieder jaar zien we enorme en vaak onverklaarbare positiewisselingen. In de top staan is leuk, maar niet genoemd worden, betekent zeker niet dat je niet goed bezig bent.