NABB in BITES: Out-of-Home in 2011
2011 was weer een bijzonder buitenreclamejaar. Voor diegenen die niet de tijd hebben gehad om alle artikelen te lezen, hierbij een korte opsomming van de meest belangrijke ontwikkelingen.
Mediabestedingen:
-‘de tweede crisis’ heeft weer gezorgd voor extra onzekerheid en daardoor terughoudendheid bij het adverterend bedrijfsleven; de mediabestedingen vertonen voorlopig nog geen tekenen van herstel
– de grote onzekerheid zal ook in 2012 voelbaar blijven
Aanbestedingen:
– eind november werd bekend dat JCDecaux de belangrijkste buitenreclame-concessie van Nederland wist te behouden: Amsterdam
– JCDecaux won tevens de aanbesteding van de mupi’s in de gemeente Rotterdam, waardoor in deze stad twee exploitanten actief zijn (ook CBS Outdoor)
– in Eindhoven won CBS Outdoor het europanel contract (ten koste van JCDecaux) en Brouwer & Partners het abri-contract (ten koste van CBS Outdoor); JCDecaux wist het billboardcontract te winnen
– in 2011 liepen veel aanbestedingen van abri’s en billboards, waarbij alle grote partijen concessies wisten te winnen en te verliezen
– CBS Outdoor heeft het belangrijke contract met de NS verlengd: exploitatie van reclame op alle NS stations
Exploitanten:
– succesvolle introductie van het nieuwe buitenreclame onderzoek dat ongekende mogelijkheden geeft voor mediaplanners
-Hillenaar Outdoor Advertising nam Brouwer & Partners over, waardoor in het abri-segment drie gelijkwaardige partijen overgebleven zijn (JCDecaux, CBS Outdoor en Hillenaar)
Digitaal:
– Interbest is gestart met een exploitatie van een kwalitatief zeer hoogstaand en groot digitaal scherm op de reclamemast langs de A13
– De ontwikkelingen met DOOH gaan steeds sneller en een grootschalige doorbraak lijkt aanstaande
A0 / evenementenborden:
– nog steeds stappen veel gemeenten over van een flexibel naar een vast netwerk van A0 reclamedisplays
– de aangekondigde bezuinigingen op de culturele sector zullen vermoedelijk ook hun weerslag hebben op de reclamebestedingen in dit segment
– in verband met de economische ontwikkelingen en te hoge marktverwachtingen zijn de overeenkomsten met exploitanten in Amsterdam en Rotterdam ontbonden en worden deze contracten opnieuw aanbesteed
Wij wensen u prettige feestdagen en heel veel succes in 2012.
Nationaal Adviesbureau Buitenreclame
Ronald Veldhuijzen van Zanten
Fred Kuhlman
En om alvast in kerststemming te komen:
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!