Een nieuwe poster specialist: “Media Buitenhuis Specialist”

NABB rapporteerde al diverse keren over de opkomst van de zogenaamde ‘poster specialists’, bedrijven die namens adverteerders en mediabureaus zich in de diepte specialiseren op het gebied van de inkoop van buitenreclame. Na de komst van Posterscope (gestart in 2005 – nu onderdeel van Aegis) en Kinetic (gestart in 2006 als onderdeel van WPP) hebben nu de Publicis mediabureaus Zenith Optimedia en Starcom hun krachten gebundeld. Media Buying Services, dat de centrale inkoop en backoffice voor de mediabureaus Starcom en ZenithOptimedia verzorgt, breidt haar dienstverlening uit met een gespecialiseerde unit voor de planning en inkoop van alle out of home-media. Kortom, MbS lanceert: “Media Buitenshuis Specialist”.
Volgens de door MbS gepresenteerde informatie richt de nieuwe specialist zich niet alleen op de traditionele out-of-home vormen, maar ook op digitale uitingen. Wij verwachten echter dat in de markt zich over 1-2 jaar ook specialisten gaan komen die zich specifiek richten op de inkoop van digitale media (naar analogie van wat in Engeland (Digicom) en Amerika (SeeSaw) al gebeurd is).

Uit het persbericht van Media Buitenhuis Specialist (echt lekker bekt het nog niet, maar ja what’s in a name):
Out of Home Media, het oudste (massa-)medium, is volop in ontwikkeling. Naast de kwaliteit, neemt het aanbod enorm snel toe. Een crisismedium bij uitstek met een hogere ROI dan ooit tevoren. Media Buitenshuis Specialist biedt mediabureaus en adverteerders vanaf vandaag het noodzakelijke over- en inzicht in deze snel groeiende markt.
Media Buitenshuis Specialist ondersteunt en adviseert beide mediabureaus en hun opdrachtgevers in het planningstraject van campagnes, en coördineert binnen het proces naadloos de inkoop en afhandeling. De door MbS, sinds 2002, opgebouwde kennis en kunde op het gebied van OOH is ingebracht in Media Buitenshuis Specialist en de ontwikkeling van Outdoor Navigator. Met Starcom/ZenithOptimedia is MbS al verantwoordelijk voor een bruto omzet in out of home-media van ruim € 30 miljoen. Met de komst van Media Buitenshuis Specialist verwachten wij een verdere positieve impuls aan de ontwikkeling van het mediumtype te geven. Deze zal er toe bijdragen dat out of home-media een groter aandeel binnen de mediabestedingen verkrijgt.
Door de Outdoor Navigator wordt het gehele proces – van strategische keuzes tot aan planning om planning en inkoop – van out of home-campagnes inzichtelijker en transparanter. Het is een tool
• die in Nederland is ontwikkeld, specifiek voor de Nederlandse markt,
• die operationeel is en zich al voor enkele klanten heeft bewezen,
• die de kwaliteit van advies en inkoop verbetert,
• die leidt tot een effectievere verdeling van OOH-inspanningen over de beoogde geografische markt, en daardoor ook efficiëntere oplossingen oplevert dan tot nu toe mogelijk is,
• die vooruitloopt, en voorbereid is, op de in 2010 verwachte oplevering van het nieuwe buitenreclame bereikonderzoek, dat onder auspiciën van een Joint Industry Committee (JIC) zal worden uitgevoerd.
Aanvullend wordt het mogelijk om binnen Outdoor navigator campagnecontroles – uitgevoerd in opdracht van de klant – te rapporteren, en campagnedata te verrijken met inzichten (lees gegevens) uit onderzoek, bijvoorbeeld ‘trackers’.
Outdoor Navigator zal dus naast de reguliere Abri- en Billboardnetwerken ook de locaties en data van nagenoeg alle overige aanbieders omvatten, inclusief ‘digital signage’ Dus van floorboards tot toiletreclame en van steigerdoek tot digitale schermen in winkels en winkelcentra. Hiermee nemen Media Buitenshuis Specialist en Outdoor Navigator een unieke positie in, die volgens exploitanten, de vooral internationaal vormgegeven concurrentie in Nederland in de schaduw zet.
Een paar schermafdrukjes wat de software kan doen:
mbs2.jpg
mbs3.jpg

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *