EXPERIMENT: Buitenreclame beïnvloedt keuzes van consumenten onbewust

Buitenreclame is in staat om wekelijks miljoenen mensen te bereiken en is een zeer geschikt medium als het gaat om vergroten van naamsbekendheid en het activeren van consumenten. Het exacte effect op keuzes van consumenten inzichtelijk maken, dat kan soms uitdagend zijn doordat consumenten buitenreclame ook onbewust consumeren.

Voor Out of Home Masters, Clear Channel en Cool Creative was dit reden om de proef op de som te nemen en een experiment op te zetten samen met beïnvloedingsexpert Niels Houtepen. De bevindingen zijn verbluffend en bevestigen dat buitenreclame in staat is om menselijke keuzes onbewust te beïnvloeden.

Meer over het experiment
Voor dit experiment legden vier proefpersonen een route af door Utrecht centrum. Wat ze niet wisten, was dat er op hun route strategisch geplaatste ‘hints’ verborgen waren, o.a. in de vorm van meerdere vormen van buitenreclame van een groene Tony Chocolonely reep. Het doel ervan was om te onderzoeken of consumentengedrag te beïnvloeden is door wat ze onderweg zouden tegenkomen… Na hun route door de stad kregen de deelnemers alle vier de opdracht van beïnvloedingsexpert Niels Houtepen om een willekeurig product te kopen in de supermarkt.

De verbluffende resultaten
Elke deelnemer kocht zonder enige sturing een reep Tony Chocolonely chocolade. Exact het resultaat waar we op hoopten en ook het resultaat dat Niels Houtepen vooraf al had voorspeld. In de tas waarmee deelnemers naar de supermarkt gingen zat namelijk al een gesloten envelop waarop voorspeld stond wat ze zouden kopen. Wat onze verwachting overtrof en wat we niet hadden durven voorspellen, is dat drie van de vier deelnemers voor een groene reep zouden kiezen; twee deelnemers exact de groene reep van de Tony Chocolonely buitenreclame en één deelnemer een lichtgroene. Voor ons hét bewijs dat buitenreclame, onbewust, iets had geactiveerd in de hersenen van onze deelnemers, waardoor zij tot hun keuze voor de Tony Chocolonely reep kwamen.

Dit experiment toont aan dat het buitenreclame ongelofelijk krachtig is in het beïnvloeden van gedrag, zelfs onbewust! Met de juiste strategieën en creatieve aanpak kunnen we een onuitwisbare indruk achterlaten in het brein van consumenten, wat resulteert in impactvolle aankoopbeslissingen.

De video
Benieuwd naar de reacties van de deelnemers bij het openen van de envelop, nadat ze hun aankoop hadden gedaan? Bekijk onderstaande video’s.

VIDEO – Het experiment: https://vimeo.com/869112504?share=copy

VIDEO – Behind the scenes: https://vimeo.com/869117486?share=copy

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *