QR code op billboards

Als Nederlander zul je raar opkijken als dit billboard het straatbeeld opsiert: ‘zal wel weer zo’n onbegrijpelijk plan van reclamemaker en marketeer zijn’. Maar in Japan gebruikt KLM’s Amerikaanse partner Northwest Airlines de liefde van Japanners voor nieuwe gadgets om een volledige nieuwe grens te openen op het gebied van interactief adverteren: consumenten worden verleid om prijzen en spelletjes te winnen door middel van het scannen van gigantische bar codes met hun mobiele telefoons. image
In de Wall Street Journal van 10 oktober 2005 werd gemeld dat Northwest Airlines in Tokyo vele billboards geplaatst heeft waarop uitingen te zien zijn met de eerder genoemde bar code. De reclames proberen passanten te trekken die een boodschap moeten ontcijferen die verborgen is in het zwart-witte vierkant (de zogenaamde QR code). Ingewikkeld? Niet in Japan, waar al meer dan 30 miljoen mensen een mobiele telefoon hebben waarop een programma zit dat deze code kan ontcijferen. De drager van de mobiele telefoon moet een foto maken van de QR code, de telefoon decodeert het en de gebruiker wordt direct geleid naar de Web browser in de telefoon, waarna deze toegang krijgt tot coupons, spelletjes en meer informatie over het product.
image
QR codes hebben het laatste jaar veel aan populariteit gewonnen in Japan. Een kleine code was zichtbaar in tijdschriften en kranten, waardoor er snel een automatische link ontstond tussen print en online media: de consument hoefde niet meer een Internet adres of speciale code in te voeren. De techniek lijkt vooralsnog tot Japan beperkt te blijven, omdat de scanners niet in Europese of Amerikaanse telefoons ingebouwd worden. Japanners gebruiken hun mobiele telefoons als laptops, waardoor er voor marketeers oneindige mogelijkheden zijn ontstaan. Volgens de Wall Street Journal besteden Japanse adverteerders dit jaar meer aan Online marketing dan aan Radio (circa $ 1.6 miljard).
De Northwest campagne is ontwikkeld door Ogilvy & Mather in samenwerking met Mindshare. Volgens de marketing manager van Northewest is de response significant veel hoger dan vergeleken met een mobiel campagne van drie jaar geleden (gecorrigeerd voor het gestegen gebruik van mobiele telefoons).
De QR code is een tweedimensionale barcode die in 1994 door het Japanse bedrijf Denso-Wave ontwikkeld is. QR staat voor Quick Response, de ontwikkelaar had voor ogen dat de inhoud van de code zeer snel gedecodeerd moest worden.
Het bericht over QR codes komt uit de weblog Molblog.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *