Ontwikkeling van de bruto mediabestedingen
Uit de net gepubliceerde bruto mediabestedingen van onderzoeksbureau Nielsen zien we ook de ontwikkelingen in buitenreclame duidelijk:
- reclame op het 2m2-formaat (onder meer in abri’s) blijft zich sterk ontwikkelen en neemt nu al meer dan 65% van alle bestedingen in
- billboardreclame verliest jaar op jaar sterk marktaandeel en neemt nu 15% van de bestedingen in
- reclamemasten lijken iets aan marktaandeel in te leveren, hoewel de bruto bestedingen op dit medium ook nog sterk gestegen zijn
- digitale buitenreclame (‘DOOH’) stijgt al jaren en nadert nu een marktaandeel van 5%
Een paar leuke weetjes:
- de categorie overig bestaat uit diverse reclamevormen zoals reclame op en in bussen, indoorreclame, gratis kaarten, promoties
- in 10 jaar tijd steeg het gemiddelde budget per adverteerder van €200.000 naar ruim €320.000
- Unilever is weer de grootste adverteerder (zoals dit bedrijf ook bij televisie en publiekstijdschriften de grootste is)
- in 2014 telde Nielsen 1.510 adverteerders
- de grootste categorieën zijn adverteerders in retail en horeca/toerisma/recreatie
De totale bruto bestedingen in 2014 bedroegen ruim €484 miljoen. Deze gegevens zeggen echter NIETS over de netto mediabestedingen. Exploitanten leveren aan Nielsen aan tegen bruto tarieven. We kunnen deze analyse dus alleen gebruiken om op macro-niveau een aantal ontwikkelingen te illustreren.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!