In Hilversum komen drie interactieve beeldschermen

Hoewel Hilversum het hart is van de Nederlandse media industrie, is daar op straat relatief weinig van te merken. Dat Hilversum meer te bieden heeft en het kloppend hart vormt van de mediawereld zal na de zomer duidelijk worden als het consortium The Bridge drie interactieve LED schermen gaat plaatsen: bij Beeld en Geluid op het Mediapark, bij het station en een centrumlocatie (omgeving Kerkbrink). Innovatief en spektakel zijn belangrijke sleutelwoorden voor dit project.

Mediawethouder Wimar Jaeger heeft dit plan deze week bekend gemaakt. Het is de uitkomst van een in 2013 uitgeschreven aanbesteding waaruit het beste idee moet komen om de Hilversumse media in de openbare ruimte onder de aandacht te brengen. The Bridge gaat op de schermen publieke evenementen vertonen, interactieve beelden, het publiek kan met de schermen communiceren via bijvoorbeeld Twitter en via bewegingssensoren. De drie schermen zullen ook met elkaar in verbinding staan, zodat het mogelijk zal worden dat mensen op de Kerkbrink een game kunnen spelen tegen mensen die naar het scherm op het station kijken.

De kosten van het project bedragen circa 8 ton. Het geld komt van particuliere financiers, reclame (exploitant Ngage Media) en de gemeente Hilversum zelf (dragen 2 ton bij). The Bridge is een samenwerking van een groep bedrijven onder leiding van het Amsterdamse Dropstuff. Ook de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam zijn bij dit project betrokken. De schermen zullen na de zomer geplaatst worden, waarbij het gaat om een proef van 4 jaar.

Burgemeester Broertjes meldde in het televisieprogramma NH Beslist van RTVNH dat Hilversum als eerste gemeente in Nederland de beeldschermen gaat inzetten tegen agressie en geweld in het uitgaansleven.  “Het beeldscherm moet mensen bewust maken van het feit dat er overal camera’s hangen”, meent Broertjes. “We hopen dat het gevoel van veiligheid daardoor toeneemt, en dat het geweld in het uitgaansleven zo wordt teruggedrongen”.

Hilversum probeert al jaren de agressie in het uitgaansleven tegen te gaan, na enkele ernstige incidenten. Zo hangen er inmiddels op iedere straathoek beveiligingscamera’s en is er extra politie-toezicht tijdens de uren dat er veel jongeren op de been zijn. Volgens Broertjes zijn op de beeldschermen de positieve en negatieve aspecten van het uitgaansleven te zien. “We willen een bewustzijn opwekken. Zo van, jongens, we houden jullie in de gaten, doe geen gekke dingen. Gewoon transparantie. Mensen kunnen dan ook de politie waarschuwen, als ze iets zien. Dat is een interactie die bij deze tijd hoort. We kijken naar de reacties van het publiek en beslissen dan of we ermee doorgaan. Als het veiligheidsgevoel wordt versterkt, gaat dit ook op andere plaatsen gebeuren”.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *