Landscape Advertising
Het bedrijf Harvest Communications timmert aan de weg met landschapsreclame (‘Landscape Advertising’). Een mooie term voor een buitenreclameproduct dat niet nieuw is (zie bericht uit 2008 op NABB), maar toch wel onze aandacht verdient.
Miljoenen mensen hebben het inmiddels gezien op RTL4: een gigantische reclameboodschap in het veld, duidelijk zichtbaar vanuit het vliegtuig. Waar computer- en satellietgestuurde landbouwprecisieapparatuur eerder hun werk deden, zagen de kijkers van het programma Eigen Huis en Tuin de presentatoren in de weer met handmaaimachientje en hark. Vervolgens werd vanuit een helikopter het indrukwekkende geheel getoond over vier hectare, ofwel 40.000 vierkante meter: “20 Jaar Eigen Huis & Tuin. Bedankt Praxis”.
Hoogwaardige precisielandbouw maakt het mogelijk elk gewenst patroon in het landschap aan te brengen. Organisaties die zich van dit medium bedienen, verwerven op organische wijze een prominente plaats in het hart en het hoofd van de consument. Een mooie pay-off!
Ingezaaide boodschappen worden na een groeiperiode van 3-6 maanden, geoogst en verwerkt tot consumptieartikelen. Een 100% duurzame en 100% circulaire reclameboodschap. Onderscheidend, indringend en betaalbaar. Alleen al de waarde van de vrije media-aandacht maakt van landschapreclame een uniek en financieel interessant podium. Het bedrijf maakt gebruikt van de volgende ‘reclamedragers’:
- aanvliegroutes van vliegvelden
- taluds van snelwegen
- landbouwgronden
- routes bij grote (sport)evenementen
- in heuvellandschappen
Als de boodschap is uitgegroeid wordt het gewas geoogst en vindt het zijn weg in de dagelijkse productie van consumentenproducten. Het beschikbaar stellen van land voor reclameboodschappen levert de boer, boven de opbrengst van zijn normale oogst nog eenzelfde opbrengst op. Op deze manier wordt een mogelijk slechte oogst financieel volledig gecompenseerd.
Het is geen goedkoop medium, de basiskosten voor een boodschap, uitgevoerd op ca. 3 hectare landbouwgrond per groeiperiode van 3-6 maanden, bedragen gemiddeld €50.000. Meer details zijn te vinden op de website van Harvest Communications.
De vraag is natuurlijk wel hoeveel mensen daadwerkelijk de reclame-uitingen zien; slechts een beperkt aantal mensen kijkt uit het raam tijdens de daling, tijdens regen of als het donker is zijn de uitingen niet te zien. Kortom, niet een eenvoudig product om te verkopen.
De innovatieve, gepatenteerde zaaitechniek die Harvest, op basis van GeoControl en GPS-systemen als reclamemedium exploiteert, is door Kverneland Group/Mechatronics B.V., de R&D-loot van de Noorse Kverneland Group, ontwikkeld.
(bronnen: Signpro, Harvest Communications)
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!