Een billboard dat je gewicht meet
De laatste dagen zijn er veel korte berichten verschenen over het billboard dat je gewicht kan meten. Hierbij wat meer details (bron: Discovery News).
> Computer wetenschappers hebben een systeem ontwikkeld waarmee digitale billboards het gewicht van voorbijgangers kunnen schatten.
> Een camera met dieptezicht zorgt voor de schatting van het gewicht dat dan weer gebruikt kan worden om advertenties op ‘maat’ te maken.
> Digitale advertenties in de openbare ruimte (zoals schermen in de metro, op luchthavens, in winkelcentra) kennen de passant nog niet persoonlijk, maar lang zal het niet meer duren eer u langs een digitale reclame loopt en u uw naam op het scherm ziet verschijnen.
> Hoewel steeds meer ‘kan’, wordt onze privacy ook steeds meer aangetast. Als er meer toepassingen komen die gepersonaliseerde gegevens herkennen, zal de publieke opinie er ongetwijfeld tegen gaan ageren.
Onderzoekers in Singapore hebben een systeem gecreëerd dat het mogelijk maakt om via het digitale scherm een zorgvuldige inschatting te maken van het gewicht van de voorbijgangers.
Er zijn diverse praktische situaties denkbaar waar een schatting van het menselijke gewicht nuttig kan zijn, volgens Shuicheng Yan, een assistent professor aan de universiteit van Singapore. Camera’s die in het scherm verwerkt zijn, kunnen het gewicht schatten, zodat de reclame aangepast kan worden gebaseerd op de mensen in de omgeving. Adverteerders moeten dan wel voldoende data verzameld kunnen hebben om de advertenties op maat te maken.
Een voorbeeld: als een scherm een aantal atletische vrouwen signaleert die passeren, zou de reclame hierop aangepast kunnen worden. Yan ziet het helemaal voor zich: “je zult reclame kunnen zien die specifiek gemaakt is voor je lengte, gewicht en leeftijd, denk aan kleding, make-up of winkels”. Of als de camera zeer veel dikke mensen ziet, dan zou deze locatie natuurlijk geschikt zijn om te adverteren voor gezonde voeding of fitness producten.
De techniek van gezichtsherkenning op digitale schermen bestaat al langer en de universiteit van Singapore is hierop voortgegaan met ‘gewicht’ als een andere belangrijke bron van informatie.
De technologie maakt gebruik van een diepte-camera die vergelijkbaar is met de camera in een Xbox Kinect, waarmee het “volume” van een passant geschat kan worden. Vervolgens wordt een algortime gebruikt om het exacte gewicht te bepalen. Het systeem is in een laboratorium getest op 200 personen met een verschillend gewicht.
De onderzoekers zijn van plan om meer gegevens toe te voegen aan het systeem, zodat het kan een grotere verscheidenheid van de menselijke houdingen entypes kleding te verwerken. Zodra de wetenschappers af te ronden de technologie, ze willen het gewicht-detectie-mogelijkheden te combineren met andere signalen, zoals leeftijd, geslacht, etniciteit, lengte en stijl van de jurk intelligente aanbevelingen die adverteerders kunnen gebruiken maken, Yan gezegd.
Advertenties kunnen dus door dit soort technieken steeds meer gepersonaliseerd worden. David Fleet, een computer science professor aan de Universiteit van Toronto die gespecialiseerd is in computer vision, meldt dat de wetenschap al vele stappen verder gaat: “Het is bijvoorbeeld bekend dat bepaalde vormen van depressies waargenomen kunnen worden in de manier waarop mensen bewegen. Allerlei gevoelige medische en emotionele informatie kan uit beelden van mensen gehaald worden.” Omdat camera’s al overal aanwezig zijn, kunnen deze technieken al sneller operationeel worden dan we misschien wensen.
In andere woorden: de grenzen van onze privacy worden al langer overschreden, maar de vraag is wanneer we ons daar ook echt bewust van worden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!