Hillenaar (Clear Channel) neemt Brouwer & Partners over

nieuwe combinatie grootste op gebied van bereik & contactfrequentie
Buitenreclame exploitant Hillenaar neemt per direct alle buitenreclame objecten van Brouwer & Partners over. Hillenaar biedt na deze overname in meer dan 250 gemeenten Abri’s en Billboards aan en is daarmee in één klap een hoofdrolspeler in de out-of-home markt. “Daar zijn we bijzonder trots op”, zegt directeur Jeroen Hillenaar. “Dankzij de verdubbeling van ons aantal panelen zijn wij volgens het Buitenreclame Onderzoek de grootste exploitant op het gebied van bereik én genereren onze Abri’s de hoogste contactfrequentie.”
Bovendien heeft Hillenaar volgens het onlangs gelanceerde Buitenreclame Onderzoek, dat vanaf november de meest recente en geïntegreerde gegevens publiceert, het grootste bereik op Abri formaat in Nielsen gebieden III, IV en V. In Nielsen I en II bemachtigt Hillenaar een tweede plaats. Door de overname biedt Hillenaar landelijke dekking en kan zij nog beter inspelen op de wensen en behoeften van adverteerders. “Naast onze huidige aanwezigheid in onder andere Amsterdam, Den Haag, Emmen en Parkstad Limburg, zijn wij nu ook prominent aanwezig in Eindhoven, Zaanstad en Den Bosch”, licht Hillenaar toe.
De schaalvergroting betekent overigens niet dat de bedrijfscultuur van Hillenaar verandert. Het team in Oegstgeest is gedurende de maandenlange onderhandelingen reeds uitgebreid, zodat de persoonlijke, flexibele en proactieve manier van zaken doen gewaarborgd blijft. De overname van Brouwer & Partners heeft uitsluitend betrekking op de outdoor panelen. “We nemen geen personeel over”, verklaart Hillenaar. “Brouwer & Partners richt zich vanaf nu uitsluitend op haar indoor media.”
“Ook wij zijn blij met deze keuze”, licht Alex Ermers, directeur van Brouwer & Partners, toe. “Het is natuurlijk moeilijk om afstand te doen van je kindje dat in acht jaar uit het niets naar een relevante propositie is gegroeid. Anderzijds is de combinatie van de Abri netwerken van Hillenaar en Brouwer & Partners dusdanig sterk en een goed alternatief voor de markt dat wij het idee van Jeroen Hillenaar briljant vonden en kenmerkend voor de ware ondernemer die hij is.”
Volgens gegevens van Mediaxim (bruto advertentiebestedingen van de partijen die deelnemen in het Platform Buitenreclame) bedraagt het marktaandeel van de nieuwe combinatie 17%. In de markt van straatabri’s is het marktaandeel nog aanzienlijk groter, omdat JCDecaux en CBS Outdoor een flink deel van hun omzet ook behalen uit billboards en reclame op NS stations.
De nieuwe combinatie behaalt in het voor de Nederlandse markt belangrijkste segment, de abri’s, een marktaandeel van 21%. Daarmee blijft het bedrijf nog wel achter bij CBS Outdoor en JCDecaux, maar zal het voor mediaplanners een interessante propositie kunnen bieden. CBS Outdoor blijft sterk door haar exclusieve relatie met de NS en een breed landelijk bereik, JCDecaux is en blijft marktleider door exclusieve relaties met de meeste grote steden.
Er lopen op dit moment twee cruciale aanbestedingen die de marktaandelen kunnen doen wijzigen (of ongewijzigd laten): Amsterdam (zeer binnenkort duidelijkheid hierover) en Haaglanden (deze aanbesteding loopt op dit moment).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *