Tramreclame in Amsterdam definitief verdwenen
een groot LED scherm, maar reclamevrije trams
In 2001 nam het GVB de beslissing om reclame op de buitenkant van de tram en de bussen te verbieden. Dat proces is geleidelijk verlopen; in 2006 hebben we nog kunnen genieten van een paar mooie campagnes, maar in 2007 zal het product definitief niet meer te zien zijn. Woordvoerder Bas van Weele van het GVB merkt op dat de reclame langzamerhand uitgefaseerd is en in ieder geval geen nieuwe campagnes meer geëxploiteerd kunnen worden. Jammer, omdat ons inziens tram- en busreclame Amsterdam toch meer levendigheid verschaften; onbegrijpelijk dat een overheidsinstantie (nog) jaarlijks miljoenen euro’s laat liggen.
Jarenlang vormde tram- en busreclame een interessante inkomstenbron voor het GVB, maar werden ook de trams en bussen herkenbaar door de vaak bijzondere campagnes. Exploitant Viacom Outdoor (en tot 2000 Mediamax) heeft daar bijzonder veel inspanningen voor verricht. De introductie van de blauwwitte huisstijl, de komst van de nieuwe Combinotram en de aanstaande verzelfstandiging bracht de directie van het GVB op het lumineuze idee om reclame te gaan verbieden. De bussen en trams zouden herkenbaarder worden en geld was toch geen probleem, want het gaat maar om een paar miljoen (…..). En voor de politiek was het geen issue meer (in verband met de verzelfstandiging). De politiek stemde zelfs in met de komst van meer reclame in de binnenstad, zie bijvoorbeeld de opmerkelijke opkomst van de steigerdoeken en een levensgroot LED scherm op het Rembrandtplein.
Amsterdam is nu een van de weinige grote steden waar reclame op de bus en de tram verboden is. In Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn er nog voldoende mogelijkheden, hetzelfde geldt eigenlijk voor de meeste grote wereldsteden.
De nieuwe Combinotram zou ongeschikt zijn voor reclame vanwege het grote aantal ramen. Dat valt te betwijfelen, reclamemakers zijn inventief genoeg om hier creatief (en verantwoord) mee om te gaan.
En hoe nu verder? Waarschijnlijk is het wachten op de verzelfstandiging, want een verstandige en commerciële directie zal niet lang wachten om een paar miljoen euro extra te willen (moeten?) verdienen.
Belachelijk dat het verdwenen is! Grote fout van het GVB en Gemeente Amsterdam om deze beslissing te nemen. Outdoor advertising is immers bij de consument een zeer gunstig gewaardeerde vorm van communicatie. Het fleurt het stads- en straatbeeld aanzienlijk op. Ook voor adverteerders is er nu een belangrijke vorm van reclame maken verdenen in Amsterdam.