Herstel van de mediabestedingen?

GroupM (marktaandeel circa 30% van de totale mediabestedingen) meldt dat er na een slap begin nu een duidelijke trendbreuk zichtbaar is met een onverwacht snel herstel van de Nederlandse mediamarkt.
Trading director Wim van der Peet van GroupM zegt dat de reclamebestedingen zich de afgelopen drie maanden over de hele linie herstelden. In de reclame-abri’s ziet hij de bestedingen ‘exploderen’ met meer dan 30 pct, vergeleken met een jaar eerder. De groei op tv ligt volgens Van der Peet rond de 8 pct, bij radio iets minder dan 8 pct en bij de dagbladen 6 pct. Alleen de tijdschriftenmarkt profiteert niet. Die blijft behoorlijk achter.
Reclame in abri’s heeft de laatste jaren al relatief weinig geleden onder de economische crisis, zo wezen cijfers van Nielsen Media al eerder uit. Toch is het herstel nog erg broos, want van diverse exploitanten hebben wij vernomen dat de abri-bestedingen in augustus 2010 op het laagste niveau sinds 2003 lagen. De sterke groei van 30% zoals gemeld door GroupM zal dus nog wel afvlakken, hoewel we ook signalen hebben dat vanaf september de meeste exploitanten weer een hoge bezettingsgraad halen. In tegenstelling tot de abri’s blijft de billboardmarkt zeer zorgwekkend: het verlies van de financials en de autofabrikanten zijn niet gecompenseerd door andere categorieën adverteerders. De hogere bezettingsgraad wordt echter gecompenseerd door een significant lager prijsniveau; buitenreclame concurreert het meest met televisiereclame waar de netto prijsdaling zeer significant is geweest.
De groei van de hele Nederlandse reclamemarkt is ongeveer 6 tot 8 pct en zal zich de rest van het jaar in hetzelfde tempo voortzetten, verwacht Van der Peet. Financieel dienstverleners en autofabrikanten beginnen weer voorzichtig met advertenties. Die verschuiven nog wel steeds naar actiereclames om meer te verkopen. Het duurt nog wel een aantal jaar voor de reclamebestedingen weer op hun oude niveau zijn, verwacht Van der Peet. De markt heeft in 2009 een kwart ingeleverd. Hij houdt er rekening mee dat adverteerders terughoudend blijven door onzekerheid over de kabinetsformatie.
Bronnen: Het Financieele Dagblad, Adformatie en NABB

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *