Reclame op roltrappen: een nieuwe hype?
Reclame op de roltrap is blijkbaar een gat in de markt ☺: ADRail, Adcalator, Digital Escalator Panels.
De Benelux rechten van het product ADRail™ (ontwikkeld door EHC-Global en wereldwijd door alle roltrapfabrikanten geaccepteerd), zijn verkregen door reclamebureau AdOnsite. In Nederland is dit bedrijf weer een samenwerking aangegaan met Centercom (reclame in winkelcentra) en Faircom Media (reclame op beursterreinen) voor de commerciële exploitatie.
ADRail™ maakt het mogelijk om op iedere gewenste locatie de leuningbanden van roltrappen en rolpaden te voorzien van bestickering in de vorm van branding, bewegwijzering of decoratie. “Onderzoeksbureau Synovate onderstreept in meerdere onderzoeken de doeltreffendheid en kracht van dit nieuwe reclamemedium. Ruim 29% van de roltrapgebruikers kan namelijk het merk en/of product benoemen wat op de leuningband wordt gecommuniceerd, waardoor dit medium zeer interessant is voor adverteerders.” aldus Stephan Kwast en Rolf Hoelen, beide eigenaar van AdOnsite. Door de samenwerking met Centercom wordt ADRail™ in meer dan 30 grote winkelcentra in Nederland aangeboden. Faircom Media heeft ADRail™ in het assortiment opgenomen om binnen haar beurslocaties RAI, Ahoy en Jaarbeurs Utrecht aan te bieden. Waarbij het offertetraject via Centercom en Faircom Media verloopt.
Naast de Nederlandse markt is AdOnsite ook actief op de Belgische markt en recent een samenwerking aangegaan met JCDecaux voor Brussel Airport, MediaField voor Brussel Expo en ClearChannel voor een aantal OV-locaties in België.
Een ander product dat recent in Azië is geïntroduceerd heet “Adcalator”. Digitale schermen worden in het openbaar vervoer steeds vaker gebruikt, denk aan schermen in bussen, op vrachtwagens en vliegvelden. Het Koreaanse bedrijf Adcalator plaatst schermen die passen op de rails van de roltrap. Er is niet alleen een LCD display, maar het apparaat reinigt en desinfecteert gelijktijdig de rails door middel van UV straling. Het product is op kleine schaal geïnstalleerd in winkelcentra in Manila, Mexico en Johannesburg, hoewel er nog wel technische problemen schijnen te zijn.
Een paar jaar geleden introduceerde CBS Outdoor in Londen de ‘Digital Escalator Panels’, langs de roltrappen vele LCD schermen die ook met elkaar in verbinding staan. Dit product heeft al vele commerciële prijzen gewonnen en blijkt ook keer op keer succesvol te zijn voor adverteerders.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!