Out-of-Home bestedingen groeien weer sterk
Nielsen Media Research meldt in het zojuist verschenen rapport Netto Mediabestedingen 2005 dat de bestedingen van Out-of-Home met 8,5% gegroeid zijn tot een omzet van 151 miljoen euro. Daarmee volgt Nederland de internationale ontwikkelingen; in alle landen laat out-of-home een sterke groei zien.
Dit jaar maakt Nielsen Media Research gebruik van een bredere definitie en heeft met de term ‘buitenreclame’ vervangen door de internationaal meer gangbare term ‘Out-of-Home’. In de afgelopen jaren heeft Nielsen Media Research te maken gehad met een moeilijk te registreren omzet in de categorieen Vervoer en Overig. Hierdoor hebben er correcties plaatsgevonden over de voorgaande jaren.
Ondanks de correcties tonen de cijfers volgens ons aan dat Out-of-Home een van de snelst groeiende mediumtypen is. De groei is zelfs aanmerkelijk sterker geweest dan de voorspellingen van experts. Alleen Internet laat een nog veel grotere groei zien. De totale netto mediabestedingen zijn in 2005 met 1,6% gegroeid ten opzichte van 2004 tot ruim 4,3 miljard euro.
In het Out-of-Home landschap zien we dat de belangrijkste mediumtypen abri’s en billboards nog steeds blijven groeien, maar dat de sterke groei voornamelijk afkomstig is van nieuwe vormen. Onderstaande piecharts laten de veranderingen van 1994 tot 2005 zien:
1994:
2005:
Zoals Nielsen Media in het rapport ook zelf meldt, zijn niet van alle Out-of-Home bedrijven de gegevens opgenomen. Binnenkort komt NABB met een update van haar schatting over de totale markt (eind vorig jaar schatte NABB de totale markt op ruim 215 miljoen euro).
Voor de volledigheid nog even de definitie van Nielsen Media Research van Out-of-Home:
* Abri’s: euroformaten/2m2; posters in abri’s, maar ook in losstaande panelen zoals mupi’s, of panelen die onderdeel zijn van netwerken in winkelcentra of bij benzinestations.
* Billboards: 8m2 formaten
* Vervoersreclame: reclame op rijdende objecten (een poster op station valt daar dus niet onder);
* Overig: alle overige vormen van out-of-home; dat kan indoor, maar ook outdoor zijn
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!