de onzichtbare abri

Waarschijnlijk omdat het nog lang niet bij iedereen bekend is, plaatste het AD op 10 mei een artikel over de wel zeer ondoorzichtige abri’s van buitenreclame exploitant PK Media. Abri’s (en billboards) worden schoongemaakt met osmosewater.

Wie vroeger goed opgelet heeft bij scheikunde kan zich de osmoseproefjes vast nog wel herinneren. Sinds een aantal jaar wordt zogenaamd osmose water (water dat via filtering ‘omgekeerde osmose’ volledig gezuiverd wordt: geen bacterien, lage hardheid, kortom uitermate zuiver) gebruikt door glazenwassers, maar ook door exploitanten van buitenreclame. Osmosewater zorgt ervoor dat ruiten volledig streepvrij schoongemaakt worden. Het heeft daarnaast als voordeel dat het milieuvriendelijk is, want er zit geen enkel schoonmaakmiddel in. Tot slot is in de praktijk gebleken dat ruiten die met osmosewater schoongemaakt zijn ook minder vuil aantrekken en dus langer schoonblijven.
Het omkeer-osmose apparaat komt oorspronkelijk uit de USA en is destijds ontwikkeld voor toepassing in de ruimtevaart. Pas sinds een jaar of 35 wordt deze techniek wereldwijd op grote schaal toegepast. De grote exploitanten van buitenreclame (zoals Viacom Outdoor en JCDecaux) zijn er circa 2 jaar geleden mee begonnen, en naar wat wij weten gebruiken de meeste exploitanten osmosewater voor de reiniging van abri’s.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *