“Er is waarschijnlijk geen God”
Outdoor reclame en religie, het blijft altijd een moeilijke afweging. Het medium is ‘always-on’ en we kunnen het niet wegzappen, waardoor controversiële berichten altijd de aandacht trekken. Een blote borst van de KRO wist een aantal jaren geleden opzien te baren bijvoorbeeld.
Een campagne van de British Humanist Association heeft wereldwijd veel publiciteit opgeleverd. De £ 140.000 kostende atheïstische campagne op Britse bussen en London Underground met de vermelding “There’s probably no God” is niet in strijd met de Engelse Reclame Code (ASA).
De instantie heeft 326 klachten ontvangen over de campagne, sommige beweren is beledigend voor de mensen van het geloof en anderen beweren dat de advertentie misleidend was. “De ASA heeft geconcludeerd dat de advertentie een uiting is van een adverteerders mening en een objectieve onderbouwing niet mogelijk is. “Hoewel de ASA erkent dat de inhoud van de advertentie in strijd zou zijn met de overtuiging van velen, heeft zij geconcludeerd dat deze niet misleidt of een ernstige of grootschalige overtreding is.”
De campagne met de slogan “There’s probably no God. Now Stop worrying and enjoy your life” werd eerder deze maand na een fondsenwerving gestart door de British Humanist Association. Het geld is gebruikt om affiches op 200 bussen in Londen en 600 bussen in heel Engeland, Schotland en Wales, alsmede voor 1000 advertenties op de London Underground. De campagne werd gemaakt na een suggestie van comedy schrijfster Ariane Sherine, die daarvoor steun ontving van de British Humanist Association (BHA) en campagnevoerder atheïst Richard Dawkins. Ms Sherine had bezwaar tegen een reeks van christelijke advertenties uitgevoerd op bussen in Londen. In juni 2008 schreef zij hierop een artikel in The Guardian.
Ms Sherine ASA is ingenomen met de uitspraak. Ze zei: “Ik vind het een grote dag voor de vrijheid van meningsuiting in Groot-Brittannië en bijzonder dat de ASA geoordeeld heeft dat atheïsten in staat zijn om onze overtuigingen op deze manier naar buiten te brengen.” Ik vind het heel belangrijk dat zijn wij in staat om onze overtuigingen vreedzaam en op een positieve manier te brengen – dat is wat we hebben gedaan.”
De Telegraaf (23 januari) – Als het aan drie atheïstische organisaties ligt, rijden er over enige tijd in Nederland bussen met reclame voor het atheïsme rond. De initiatiefnemers hebben zich laten inspireren door Groot-Brittannië, waar zo’n campagne volgens hen een groot succes is.
„Religie promoot zichzelf al eeuwenlang luid en duidelijk. Het is tijd dat ook de rede zich laat horen. Het is tijd voor een Nieuwe Verlichting”, schrijven de drie organisaties op de website waar zij hun initiatief aankondigen.
Zij zamelen geld in voor de slogan: ‘Er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te leven en geniet van dit leven!’ De drie initiatiefnemers zijn vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte, het Center for Inquiry Low Countries en de Verlichtingshumanisten.
Bronnen: Telegraaf, Adformatie, Daily Mail, Guardian
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!